Tji fick jag.

[Dagens konstaterande] Det här med förutfattade
meningar. Hädanefter är det jag som upplever och
är mer öppen innan jag ger mig på att döma ut.

Det började redan för ett par veckor sedan då ännu
ett arbetsschema damp ned i brevlådan. "Vecka 41 -
Bollnäs". Yay, fnös jag. Klackarna i taket.

Sent i söndagskväll, efter flera timmars långkörning,
når jag så Bollnäs. Det är inte helt utan att jag snett
ler åt devisen "Det händer i Bollnäs". Vafaen, tänker
jag. Vad händer? Högmod?! Min skepsis visste i den
stunden inga gränser. 

Under veckan som gått har dock följande händelser
och betraktelser fått mig att tänka om och tänka rätt.

1. Hallå! Kommunpolitiker i Västerås! Åk på studieresa
till Bollnäs och upplev ett blomstrande torgliv. Faktiskt.
Här trängs handlare av alla de slag. Dessutom finns
där tre (!) korvmojjar. Litet minus för att veggiekorvarna
inte introducerats ännu.

2. Idag snöade det! Ganska mycket faktiskt. Gullungarna
på dagiset jag besökte var i eld och lågor. Se där, det snöar.
Alltså händer det, något.

3. Hade beställt en klipptid, men missuppfattat 11:e med den
12:e på någe vänster. Attans, tänkte jag - verkade vara en 
riktigt schysst salong ju! Klockan var strax efter fem när jag
nåddes av de besvärande nyheterna, men jag lugnade mig
med att det givetvis bara var att traska in på en annan salong.
Hej du. 11 salonger! Och inte en enda dropintid! Gaaaaah.
Det händer att Bollnäsborna klipper sig!

4. På det livliga torget frågade jag en ung man efter närmsta
frisör. "Tja du, sa han, tycker du ska gå in där". Han pekade
och fortsatte: "Hon Lee-Britt som medverkade i Paradise
Hotel jobbar där, duktig som faen". Se där! Okej, det får väl
ändå räknas som att det hände på hotellet snarare än här
i stan, men... Äsch, den var dålig. Nästa.

5. När jag glad i hågen efter en bra dag på jobbet staplade
in på hotellet möts jag av Aftonbladets löp: "Kvinna från
Bollnäs begärs häktad för båtmord". Gaaaah igen! Fort upp
till tryggheten på rummet. Eller nåt.

Så här sitter jag i ett mörkt Bollnäs, oklippt och med en knäpp
på näsan. För nog fan händer det i Bollnäs alltid. För er som
inte fått nog av the Stad - kanske ett besök på
www.bollnas.se 
passar? Annars - god natt. 

Puss och kram och så.

Kommentarer
Postat av: ica

Du Linda, har jag drömt eller kan du finska? Om du kan det, kan du inte lära mig hur man säger: Nej, det bor ingen Seppo hä. Du har ringt fel.

2007-10-16 @ 08:36:40
Postat av: Linda O

*asg*

...passa dig för mina hemtrakter gumms ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback